dinsdag 24 mei 2011

Het VUT gevoel draait weer fit



Maart 2011
door Bennie Overvelde

Na een tijdelijk stilzwijgen, en het hoofd éven afgesloten van het clubblad. Dit in verband met de werkzaamheden om mijn stille wens te vervolmaken. Het volmaken van vermaak in boekvorm en aldus volmaakt. Een heel werk en gepuzzel voor iemand die altijd met de handen heeft gewerkt. Dit boekwerk is inmiddels uitgekomen, en al toegelicht op de ledenvergadering van afgelopen maart. Voor belangstellenden van deze ‘zin en onzin van bewegen’ over strijd, ontroering, vreugde en vermaak kunt u bij mij terecht voor informatie.

Na een periode van blessures en óók zoals beschreven in dit boek, hoop ik nu verder te gaan met meer bewuster te bewegen en geen malle capriolen uit te halen. Wel in beweging blijven en rust gerust en bewust, of andersom.
Over andersom gesproken! Op een loopband staan en dan achteruitlopen. De vindingrijkheid is onuitputtelijk. Het laatste half jaar goed bezig geweest op de sportschool. Avanty lifestyle of ‘Vooruit met die leefstijl’. Die spierversterkende apparaten in beweging brengen, maar ik krijg ze niet van hun plaats. De kracht is toegenomen bleek uit de testen, maar de vloer moest af en toe óók wel eens gedweild worden. Vooral in de cardiohoek bij de fiets, cross en loopband. Het lijkt mij daarom verstandig een zomerstop in te lassen, en het buitengebeuren van vocht te voorzien. Die móóie natuur groeit en bloeit, en is ook boeiend. De activiteitenplaten draaien weer volop en fitten verder.

Vermelding van activiteit is ook een cursusdag en hieraan deelgenomen. Betreft een trainersdag over ‘sportief bewegen’ en werd gehouden in en rondom het Universitair Sportcentrum te Nijmegen. Nou, ik moet zeggen: het gevoel van universitair was bij mij niet aanwezig, maar ik heb mij wel vermaakt. Op zaterdag 12 maart j.l en om 9.00 uur ter plekke. Ben ik tóch nog in Nijmegen geweest met zónder vierdaagse dit jaar. Ik kon zo door de lange straten rijden en geen obstakels of wandelaars. De dag bestond uit praten, workshops en praten over sportief wandel en praktijksessies en een wandelsportmarkt. Het zij gezegd. Ik heb wel gewerkt, maar niet geshopt om de workshops te ontleden. Het begon met de opening door de dagvoorzitter en zo kwamen er nog drie openingen en presentatiemensen voorbij, waarvan de laatste een bekende beweegdame was, maar dan van een bestuurlijke stoelbeweging. En zo was er al een klein uur om, en dan breken de uren van de werkers aan. Om de ongeveer 300 deelnemers een leerzame dag te bezorgen hadden wij ons voortijdig opgegeven voor de shops, sessies en blokken. Mijn blok moet wel bewegen, want anders roest het vast. Fysiek en mentaal in het fitte van de vut blijven, en óók ter verantwoording van onze wandelgroep.

Mijn blok spoedde zich naar het eerste blok, en dat bestond uit een 30 tal mensen die door een docentdametje van de atletiekunie in beweging werden gezet door middel van loophouding en technieken. In de loopbeweging dus. Dit onderdeel vond ik interessant, omdat hier veel valt uit te leren, en de variaties legio zijn. Ook inmiddels toegepast op onze groep en dat zal nog wel vaker gebeuren. Of nog méér ontleed met de Bennie O draai. Het volgende blok, waar mijn blok zich had opgegeven, was blokken. De ‘Beweegkuur’ was wel goed om te weten dat men zich via de zorgverzekeraar en op advies van de behandelende zich meer moet bewegen. En als advies om zich bij een groep aan te sluiten, maar de verantwoording té veel neer te leggen bij de begeleider van die groep. Dit ging mij en vele anderen een ‘beweegkuur te ver’. Deze docent verwachtte dat dit ooit nog eens een keer kan gebeuren, maar dan worden wij wel een halve adviserende geneesheer en dat kan men een vutter niet aandoen. Ieder zijn of haar taak en vermaak. De wandelsportmarkt als overdekt ‘entertainment’ valt mij op. Het ingespeelde toneel van spierontlastende zalfjes en hulpmaterialen voor strakke buikjes. De acteurs doen hun best, maar met enige kronkel in het blokwerk valt er op de werkbank wel wat te maken. De variaties aan boeken en info ook meegenomen. Maar het blok heeft al veel opgeslagen, en alles is óók nog een beetje duur. Wij hadden een tóch wel lange boeiende dag en kunnen weer aan de slag.

April 2011
Na enkele bezoekjes aan onze recreatieve Wolvega maandaggroep om te fitten, ben ik nu voor even uitgeleend, en óók een beetje docent bij het ‘Loop je Fit’ van Start’78. Zoals ieder jaar weer van start om mensen een actieve start te bieden. En wanneer kan dat beter dan in het lentekriebel gevoel.

Op vrijdagavond 1 april een begin hiermee. Misschien dachten sommigen dat het de bekende grap was, maar hier worden geen grappen over gemaakt. Hier wordt heel ernstig over nageblokt, en, omdat dit dan óók in blokken gaat. Alles heeft een start en dit groeit uit tot een half uur achtereen hardlopen. Na een twee maanden ongeveer. Als tenminste iedereen het in hun blok heeft opgeslagen en uitgevoerd. Wij wachten af en zien de zomer weer met fitte moed tegemoet. De sportieve wandelgroep tenminste wel, want wij hebben de zomerstrategie al  doorgenomen en van de aanpak al plannen gemaakt. De uitvoering van deze is dan voor mijn blok bestemd of wij blokken samen.

Beweeg gerust en Blok bewust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten