dinsdag 24 mei 2011

Gerstenat en vette Friet

belevenissen van een recreatieve loper

Zo, de eerste zomerse periode van het jaar zit erop en iedereen heeft er van genoten volgens mij. Voor de mensen met hooikoorts waren de afgelopen weken wel lastig, de hoge temperaturen in combinatie met het gebrek aan neerslag zorgen ervoor dat er heel veel pollen in de lucht zitten.

Vorige week deed ik weer eens een duurloopje met de groep. Dat schiet er wel eens bij in. We hadden om 9 uur op zaterdag afgesproken bij de parkeerplaats hunebedden voor een duurloop van 1½ uur. Het was heerlijk weer dus om half negen vertrokken we met zijn drieën (Ivonne, Egbert en ik) vanuit Steenwijk naar de hunebedden. Ik heb altijd wat moeite met het tempo op de fiets, misschien moet ik toch meer oefenen, of Ivonne moet kalmer aan doen. In ieder geval, Egbert en ik hadden het zweet dik op de kop terwijl Ivonne vrolijk keuvelend naast ons fietste. Bij de hunebedden troffen we de anderen en we besloten om richting Brandeveen te lopen. Al zigzaggend door de mooie omgeving (paaltje kwam ook nog voorbij) kwamen we uiteindelijk aan bij het Brandeveen. Dat is een prachtig stukje natuur. Je kan er mooi rondom lopen en het biedt prachtige doorkijkjes over het water. Staatsbosbeheer heeft een prachtige route uitgezet en heeft ook borden geplaatst over de historie, heel erg mooi. Het parcours is wat lastig, veel zigzaggen en veel stronken, maar ja, dat is goed voor de coördinatie zullen we maar zeggen. Het was warm dus iedereen liep te puffen en te blazen en op sommige gedeeltes was de verleiding om even te zwemmen wel erg groot hoor. Maar het water was nog te koud!

Afgelopen periode moest ik voor het werk een paar keer weg, dus zo liep ik zomaar een keer in Straatsburg. Na 2 dagen reizen en vergaderen was ik het zat en besloot ik om de loopschoenen aan te doen. Het hotel zat in het centrum en de rivier was vlakbij. Ik ben de naam vergeten (van de rivier) maar dat is makkelijk lopen. Gewoon stroomopwaarts de rivier volgen en later stroomafwaarts (of omgekeerd). In ieder geval, het was lekker weer dus ik kon heerlijk in korte broek. Het was ergens eind maart, maar net een paar graden warmer dan in Nederland, dus kon prima. Onderweg loop ik van de omgeving te genieten, mooie gebouwen langs de rivier en heel veel bomen in bloei. Het is een populaire route want er zijn veel lopers. Bij een splitsing in de rivier moet ik kiezen, dus even oriënteren op de omgeving. Aan de overkant staan de kantoren van het Europees parlement (waar al ons geld heen gaat L) Intussen loop ik een half uurtje dus ik besluit om te keren en terug te lopen. Tenslotte moet er nog gegeten worden en ik wil ook wel een Frans biertje of wijntje proberen.

Een weekje later mocht ik een weekendje weg, naar Sardinië. Dat was privé, maar ook daar kon je lekker lopen. Heerlijk weer en niet te vergeten, heerlijk Italiaans eten. Dat heeft toch wel wat. Ik denk dat de Italiaanse keuken de beste van Europa is. Daar kan geen Griek tegenop (hoor Margreet…) We hadden een weekendje geboekt, dat klinkt wat overdreven maar is prima te doen! Tenslotte gaan mensen ook een paar dagen naar Parijs of Barcelona! En Sardinië is echt prachtig. Een indrukwekkende kustlijn en hele leuke plaatsjes.

Afijn, ik was nauwelijks thuis toen ik weer weg moest naar Genua. Wat een hondenbaan hè. Donderdags heen, vrijdags zouden we terug. Gelukkig kon ik privé een nachtje extra boeken dus ik had vrijdagmiddag tijd om een stukje te lopen. Het hotel lag een paar honderd meter van het strand dus ik liep al vlot langs de boulevard aan de Middellandse zee. De stad Genua valt wat tegen hoor, op zich wel mooi maar niet spectaculair. Maar het heeft toch wel wat. Terwijl ik langs de boulevard loop, kijk je naar beneden op de strandjes waar de eerste zonaanbidders zich in het water wagen. Als het lekker weer is worden de meeste plaatsen en stranden mooi J
Vrijdags was het bezoek gepland, dat ging prima. Hoewel het gesprek prima ging is het soms toch even lastig. En, dan werkt de sfeer heel stimulerend. In plaats van een lunch in Steenwijk zit je dan in een klein dorpje met uitzicht over een prachtige baai. Dat scheelt toch wel enorm hoor.

Goed….terug naar Nederland. Er zijn natuurlijk de nodige wedstrijdjes en duurloopjes gedaan. Soms denk ik onderweg, dat moet ik opschrijven maar vaak vergeet ik hetL Ik kan me dan nog wel herinneren “als je het maar laat om het op te schrijven” maar meestal vergeet ik het ook echtL Maar ik kan het natuurlijk altijd als chantagemiddel gebruiken door net te doen of ik het wel weet. Tijdens een duurloop worden de meest rare dingen besproken, sommige zijn zo privé dat ik het hier niet durf te melden, dat doe ik dus ook niet. Maar andere dingen zijn minder privé, of gewoon heel leuk dus ik hou ogen en oren open.

Meestal als ik zelf een wedstrijdje loop heb ik niet veel aandacht voor de omgeving. Maar een enkele keer loop ik bewust wat kalmer en dan heb je de tijd en gelegenheid om eens uitgebreid rond te kijken, maar ook om op je medelopers te letten. Natuurlijk moet ik tijdens de training sowieso opletten, aanwijzingen geven, atleten stimuleren, motiveren, en soms juist afremmen. In een wedstrijd is dat ook van belang. Afgelopen dinsdag nog had ik beloofd om te hazen (ik liep het snot voor de ogen) maar de eerste km moest ik geloof ik wel 3 keer mopperen dat het te hard ging. Sommige mensen (vrouwen)  luisteren nooit!

Afgelopen weken zoals gezegd de nodige loopjes gedaan. In de LA (lange afstandscompetitie) natuurlijk de tijdloop en de uurloop. Maar ook al een 1500 meter op de baan bij de medaillewedstrijd. En komende tijd nog meer natuurlijk. 3000 meter als eerste. Het zal me eens benieuwen of ik Wolter van der Veen voor kan blijven….

Afgelopen weekend moest ik zelfs 2 keer aan de slag, eerst zaterdag in Hoogeveen op de zomerbiatlon (heel bijzonder, schieten en lopen) en zondag de veteranencompetitie op de baan. Alles bij elkaar een beetje veel van het goede.

Ik probeer wat meer leden naar de loopjes te krijgen, niet omdat het moet of goed is. Maar gewoon voor de gezelligheid. Er is toch een bepaalde drempelvrees bij veel lopers….jammer. Maar als er zo nu en dan iemand van “mijn” groep mee loopt ben ik tevreden.

Oh ja, bijna vergeten, ik ben begonnen met een training om het opdrukken te verbeteren. Na een training van Jebbe heb ik 2 weken zere schouders gehad dus ik heb me voorgenomen om dit te gaan oefenen op de maandag en de woensdag na de training. Ik zit al op 5 keer! Dat is dan wel correct uitgevoerd hè. De meeste mensen die het heel vaak kunnen doen het gewoon niet goed…dat is makkelijker.

Tot de volgende keer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten