donderdag 24 maart 2011

Gerstenat en vette Friet

belevenissen van een recreatieve loper

Vandaag was een voorbode van de lente, strak blauwe lucht met een stralende zon. Alleen de temperatuur laat het nog wat afweten. Maar dat gaat goed komen, beloofd!

Nog een paar weken en dan begint de zomertijd weer, dan is het weer tijd om de training in het bos te doen. Dat vind ik zelf een stuk prettiger dan de training op de weg. Maar het heeft ook voor een deel te maken met het feit dat het weer altijd mee speelt. ’s Winters op de weg, koud, nat, donker, bah! En zomers in het bos, lekker weer, zonnetje, etc. Misschien is het ook wel leuk om in de zomer op de weg te trainen bedoel ik J

De afgelopen periode waren de trainingen in ieder geval nog gewoon op de weg (en de baan) En over het algemeen was het gewoon koud….en blubberig op de weg naar de baan. Wat een chaos hè. Gelukkig is het ergste leed geleden en kunnen we in ieder geval weer parkeren op korte termijn.
Er zijn wat leden die slechte ervaringen hebben met het parkeren. Het is natuurlijk ook lastig maar Nynke maakt het wel heel bont. Terwijl we (de heren) onder de douche stonden hoorden we haar een paar keer flink heen en weer rijden en gas geven. Heel raar. Maar het werd ons duidelijk toen ze 2 minuten “bedeesd” op de kleedkamer deur klopte…”kunnen er ook een paar sterke mannen helpen?” Ze doet het erom!

Afgelopen periode is er ook een extra coopertest ingelast. Wie verzint zoiets? In ieder geval was er toch een man of 15 op de baan om rondjes te draaien. Het was wel gezellig na de tijd, lekker ontspannen. En het grappige was dat er vogels van allerlei pluimage aanwezig waren, op alle niveaus. Van goed tot heel goed J

Ik wil toch ook een lans breken voor wat meer uitwisseling binnen de diverse groepen. In de coopertest ging dat prima.
Er is niks mis mee om eens in een andere groep te proberen. Er wordt niemand kwaad over, de mensen in de andere groepen zijn ook leuk en je trainer zal je alleen maar motiveren om het eens te doen als je er een goede reden voor hebt. Dus, als je een periode minder fit bent, of juist heel lekker in je vel zit, of als je een keer niet kunt op je vaste avond probeer dan rustig eens op een andere avond. Natuurlijk wel eerst even overleggen met je trainer J Maar nogmaals, die zal dat alleen maar stimuleren als er goed over nagedacht is.

Ik geef sinds een aantal maanden zelf ook training (zoals bekend?) en ik probeer ook om de training zo gevarieerd en leuk mogelijk te maken. Het valt niet mee hoor, om elke keer iets leuks te verzinnen. Gelukkig kunnen we binnenkort weer naar het bos, dan komt er weer wat meer variatie in.

Vorige week heb ik geprobeerd om bij 2 groepen wat coördinatie bij te brengen. Dat valt nog niet mee. Ten eerste moet je je lachen inhouden bij die rare oefeningen en ten 2de ben ik zelf ook niet een ster bij dat soort dingen. Dus de voorbeeldrol valt tegen. En als ik dan wat van de oefeningen zeg krijg ik commentaar als “doe het zelf eens goed voor”. Of als ik zeg “rechtop, borst vooruit” kan ik ook commentaar verwachten dat ik mijn borsten vooruit moet houden….kortom, het valt niet mee als trainer.

Wat wel grappig is om te zien is, zijn de verschillen tussen de groepen. Op de dinsdag wordt er bijna niet gedoucht bijvoorbeeld. Nou ja, thuis wel denk ik, maar niet op de vereniging, terwijl dit op de maandag en woensdag wel gebeurd. Ook de jeugd maakt relatief weinig gebruik van de douches. Maar dochter Boxum en dochter Oosterkamp gebruiken met zijn beiden evenveel water als de hele woensdaggroep samen. Ze staan al onder de douche als we met de groep op weg gaan, en staan er nog als we terug komen, totaal dus ruim anderhalf uur. En maar teuten. Ze hebben denk ik niet in de gaten hoe gehorig de douches zijn. Ik weet intussen alles van de leuke jongens in de groep J

Het crossseizoen loopt op zijn eind, over een paar weken is de openingswedstrijd op de baan alweer. Ik heb dit jaar helaas maar 2 crossjes van Start mee gedaan. Jammer, maar helaas. Soms is het niet anders. De komende tijd zullen de pijlen gericht worden op een snelle 5 en 10 km op de baan en de weg. En, ik heb het verzoek gehad om me in te zetten als haas. Jazlin Ruinemans heeft snode plannen op de 10 km, het zal me benieuwen of ik haar kan motiveren J Ik vraag me wel eens af….moet ik er iets tegenover stellen? Hoe moet ik een atleet prikkelen?????

Ik heb me voorgenomen om eind van dit jaar in Dublin de marathon te gaan doen. Dat is voor mij de grote motivatie dit jaar denk ik. Als er meer liefhebbers zijn, ik hoor of lees het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten